راه اندازی سریع

مهمترين اولويت‌ راهداري، استفاده بهينه از امكانات موجود
روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي
1398/03/11
استفاده بهينه و حداكثري از امكانات موجود در جهت ايجاد سطح سرويس مناسب به كاربران جاده‌اي، از مهمترين اولويت كاري در حوزه راهداري محسوب مي‌شود.
به گزارش روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، حيدر مطاعي معاون راهداري اين سازمان در همايش سراسري مديران كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي سراسر كشور با بيان اين مطلب افزود:
به كارگيري اقدامات پيشگيرانه زودبازده و كم‌هزينه، لكه‌گيري و درزگيري رويه آسفالتي راههاي پرترافيك با رعايت اصول فني و دوره تضمين حداقل 2 سال، پركردن چاله‌ها و لكه‌گيري موضعي مقاطع در راههاي كم‌ترافيك در حوزه نگهداري راهها بايد مورد توجه مديران كل و معاونان راهداري قرار گيرد.
مطاعي با تأكيد بر اينكه در هيچ راهي نبايد چاله وجود داشته باشد، افزود: درخصوص پيشگيري همواره بهتر و كم‌هزينه‌تر از درمان است، از اين جهت انجام فرايندهاي جاري راهداري از اهميت بسياري برخوردار است چرا كه اين امر مي‌ـواند در مواقع بروز بحران و حوادث غيرمترقبه از شدت بحران كاسته و از بروز مشكلات عديده و خسارات سنگين جلوگيري كند.
وي همچنين خاطرنشان كرد:
ساماندهي علايم و تجهيزات ايمني راهها، حفظ و حراست حريم راهها، كنترل و مديريت دسترسي راهها و جلوگيري به موقع از شكل‌گيري فعاليتهاي غيرمجاز در حريم راهها، همچنين انجام فرآيندهاي نگهداري از پل‌ها و ابنيه فني از اموري است كه بايد به جديت از سوي معاونان راهداري استانها پيگيري شود كه موارد يادشده مستلزم برقراري مرتب گشت‌هاي راهداري و بازديد از راه، ابنيه فني، تجهيزات و ماشين‌آلات راهداري است. 
معاون راهداري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي همچنين گفت:
ضروري است درخصوص موارد يادشده، گزارشي به صورت ماهيانه به معاونت راهداري سازمان جهت بررسي مشكلات موجود، برآورد اعتبارات مورد نياز و تعيين اولويت‌هاي حوزه راهداري ارايه شود.
مطاعي افزود: همواره عامل خرابي بيش از 90 درصد خرابي پل‌ها، مسايل هيدرولوژي و خالي شدن خروجي پل‌ها و اطراف پي است كه بازديد مرتب از پل‌ها و ابنيه فني با اولويت‌ پل‌هاي بزرگ، تنظيم بستر و درواسيون به منظور ايجاد جريان يكنواخت سرعت آب و جلوگيري از جريان آشفته در مقاطع پل‌ها و همچنين پر كردن مقاطع خروجي پل‌ها و اطراف آن با مصالح درشت در صورت نياز به بازسازي آن‌ها بايد اجرايي شود.
وي همچنين ساماندهي علايم و تجهيزات ايمني را مورد تأكيد قرار داد و خاطرنشان ساخت: شستشوي مرتب علايم و تابلوها، تعمير و نگهداري گاردريل و ضربه‌گيرهاي جاده‌اي، احياي خط‌كشي، آشكارسازي نقاط پرتصادف، ساماندهي پرتگاه‌ها و برطرف كردن اختلاف سطح ايجاد شده به دليل بارندگي‌ها از جمله رئوس فعاليتهاي حوزه ساماندهي علايم و تجهيزات است كه با حضور مستمر گشت‌هاي راهداري و شناسايي مشكلات موجود، بايد در كمترين زمان ممكن صورت گيرد. 

با تدبير و مديريت هزينه‌ها، مي‌توان با وجود كمبود اعتبارات اقدامات اجرايي مناسبي انجام داد

مهمترين چالش و مشكل پيش‌روي حوزه راههاي فرعي و روستايي، هزينه‌هاي سنگين پروژه‌هاي مربوطه در برابر اعتبارات اندك است كه در اين راستا با اتخاذ تدبير و مديريت مطلوب هزينه،‌ مي‌توان به دستاوردهايي اجرايي مناسبي دست يافت.
رضا اكبري معاون راه فرعي و روستايي اين سازمان در ادامه همايش مديران با اشاره به اين مطلب افزود:
توجه جدي به هزينه‌ها در انتخاب نوع روكش‌هاي آسفالتي ضروري است، نگاه اجمالي و مقايسه برآوردها،‌ حاكي از افزايش قيمت‌ها دو برابر نسبت به سال گذشته بوده و با توجه به محدوديت‌هاي جدي منابع اعتباري و حجم خسارت‌ه اي وارده در سال‌جاري ناشي از سيل، لزوم اتخاذ رويكرد اقتصادي در جهت نگهداري از رويه راهها كاملاً محسوس است. 
وي خاطرنشان كرد: در صورت انجام به موقع روشهاي كم‌هزينه‌تر، از گسترش خرابي در روسازي جلوگيري مي‌شود كه در اين راستا به كارگيري نيروهاي فني ماهر، ماشين‌آلات و مصالح مناسب و نظارت دقيق بر حسن اجرا نيز بيش از گذشته مورد تأكيد است.
وي اظهار داشت:
با توجه به ابلاغ وزير راه و شهرسازي مبني بر واگذاري اجراي طرح‌هاي راههاي فرعي و روستايي و نگهداري و بهره‌برداري از آنها به سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و مشكل معاونت راه فرعي و روستايي در ستاد مركزي بازديد پخش دفتر نگهداري راههاي فرعي و روستايي و دفتر ساخت و توسعه راههاي فرعي و روستايي، در ادارات كل استانها، معاونان فني و نظارت بايد راهبري امور را به عهده داشته و بعد از ابلاغ شوراي اداري، پيگيري جهت تقويت چارت سازماني استانها و افزودن اداره طرح و مطالعات مسير، انجام خواهد شد. 
در اين راستا شاخص‌هاي عملكردي براساس تكميل و آسفالت راههاي روستايي بالاي 50 خانوار در سطح استان، تكميل و آسفالت راههاي روستايي بالاي  و  و نهايتاً  خانوار و در طول راههاي فرعي و روستايي آسفالت شده به نسبت طول كل مورد نياز مي‌باشد.
معاون راه فرعي و روستايي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي همچنين با اشراه به فرايندهاي بهسازي سبك و سنگين، نگهداري جاري و پيشگيرانه از جمله فرآيندهاي اصلي حوزه نگهداري رويه راهها، گفت:
در ا ين خصوص سامانه مستندسازي رويه راهها (PMS) به عنوان مرجع بررسي وضعيت رويه بايد مورد توجه قرار گيرد و در خصوص اولويت‌هاي روكش آسفالت به اولويت‌هاي ده‌گانه كه به استانها ابلاغ شده است توجه شده و اينكه در اين محورها، به هيچ وجه نبايد با دوام كمتر از 2 سال، عمليات اجرايي صورت گيرد.
اكبري افزود:
در حوزه راههاي فرعي و روستايي، روكش آسفالت و ايمن‌سازي راههاي اصلي و فرعي غيرشرياني و اجراي طرح توسعه و تكميل راههاي روستايي شامل توسعه و تكميل و روكش آسفالت راههاي روستايي و اجراي طرح‌هاي استاني در دستور كار قرار گرفته است كه در اين راستا با نهضت احداث و بهسازي راههاي فرعي و روستايي با به‌كارگيري كليه امكانات و ماشين‌آلات در اختيار و مشاركت سازمانها و نهادهاي محلي و استاني و ملي مرتبط و تعيين تكليف قراردادها و پروژه‌هاي روستايي نيمه تمام اقدام مي‌شود. 

ارزيابي مستمر و مميزي خدمات و فعاليت‌هاي ادارات كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي

معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در همايش سراسري مديران كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي سراسر كشور بر ارزيابي مستمر و مميزي كليه خدمات و فعاليت‌هاي ادارات كل استاني و تلاش در جهت رفع مشكلات موجود تأكيد كرد.
به گزارش روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌‌اي،‌ مهران قرباني معاون حمل و نقل اين سازمان با بيان اين كه فرهنگ حاكم بر وزارت راه و شهرسازي در حال حاضر مبتني بر پاسخگويي و ارايه خدمات مطلوب به كاربران و خدمات گيرندگان است، افزود:
در راستاي ارتقاي پاسخگويي و خدمات‌رساني، مي‌بايست با به كارگيري كارشناسان مجرب و توانمند از تما م خدمات و سرويس‌هاي بخش حمل و نقل جاده‌اي و راهداري مميزي صورت گيرد و با شناسايي مشكلات و نقاط ضعف، تلاش‌هاي لازم در جهت بهبود و رفع اين كاستي‌ها و مشكلات انجام شود. 
وي يكي از اولويت‌هاي مهم در بخش حمل و نقل جاده‌اي را تأمين ناوگان مورد نياز براي حمل كالاهاي اساسي از بنادر به مقاصد مورد نظر اعلام كرد و افزود:
رفع مشكلات مربوط به سوخت ناوگان فعال در حمل و نقل برون شهري، توزيع لاستيك و ساير لوازم مورد نياز رانندگان و نظارت بر اجراي صحيح بخشنامه‌هاي ابلاغي در استان‌ها از جمله اقداماتي است كه از سوي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي با همكاري ساير دستگاه‌هاي اجرايي در دست اقدام است. 
قرباني با تأكيد بر ادامه روند رسيدگي به تخلفات شركت‌هاي حمل و نقل كالا و مسافر، اظهار داشت:
جلسات كميسيون‌هاي ماده 11 و 12 رسيدگي به تخلفات شركت‌ها و مؤسسات حمل و نقل كالا و مسافر بايد به طور مستمر در استان‌ها برگزار و نتايج رسيدگي‌ها به دفتر حقوقي اين سازمان اعلام شود و با شركت‌هاي متخلف برخورد قانوني صورت گيرد.
وي در پايان خاطرنشان كرد:
باتوجه به تأكيد وزير راه و شهرسازي بر تغيير فرايندهاي حمل و نقل مسافربري، استان‌هايي كه طرح‌ها و ايده‌هاي جديدي در به كارگيري از روش‌هاي نوين خدمات‌رساني در پايانه‌هاي مسافربري دارند، به ساير استان‌ها نيز انتقال دهند و با هماهنگي صنوف حمل و نقل مسافربري و رعايت ضوابط و مقررات، خدمات و تسهيلات در اين بخش ارتقا يابد. 

تأكيد معاون برنامه‌ريزي بر دقت نظر در تحويل پروژه‌هاي راه روستايي و فرعي

خداداد مقبلي معاون برنامه‌ريزي سازمان در ادامه اين نشست اظهار كرد: در راستاي واگذاري اجراي طرح‌هاي راه‌هاي فرعي و روستايي و نگهداري و بهره‌برداري از آن‌ها به سازمان، مديران راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان‌ها در تحويل گرفتن پروژه‌هاي راه‌هاي روستايي و فرعي از ادارات راه و شهرسازي استان‌ها اهتمام ويژه و دقت نظر كافي داشته باشند.
معاون برنامه‌ريزي سازمان بر تشكيل كميته فني در ادارات راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان‌ها تأكيد كرد و افزود: كار مطالعاتي پروژه‌ها توسط مشاورين انجام شود و توسعه طرح مطالعات مسير با دقت كافي از نظر مشخصات فني و طرح هندسي راه‌ها توسط كارشناسان سازمان در كميته فني بررسي شود تا از لحاظ اقتصادي و ايمني مشكلي براي پروژه‌‌ها ايجاد نشود.
مقبلي براي كاهش تصادفات جاده‌اي در راه‌هاي روستايي و فرعي گفت: اتصالات رمپ‌هاي ورودي و خروجي راه‌هاي اصلي و فرعي ايجاد شود و فاصله دادن مسيرها از حاشيه رودخانه‌ها مدنظر قرار گيرد تا در صورت بروز سيلاب آسيب به جاده‌ها وارد نشود.
معاون برنامه‌ريزي سازمان گفت: پيشنهاد مي شود براي روكش از آسفالت كم ضخامت چيپسيل و آسفالت سرد با قير امولوسيون اصلاح شده، استفاده شود كه از لحاظ اقتصادي با صرفه است، همچنين داراي ماندگاري بالايي است. براي نگهداري آسفالت و نگهداري علائم نيز از ظرفيت شوراي اسلامي، بخشداري‌ها و دهياري‌ها حداكثراستفاده شود. ​


نوسازي ناوگان و لجستيك در ستاد مديريت حمل و نقل سوخت متمركز مي‌شود

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت ، از تمركز امور مربوط به نوسازي ناوگان حمل و نقل جاده‌اي و لجستيك در ستاد مديريت حمل و نقل سوخت خبر داد.
به گزارش روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، داريوش اماني رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت، اظهار داشت:
حمل و نقل و لجستيك دو موضوع اصلي و مورد تأكيد از سوي وزير راه و شهرسازي است و اجراي وظايف مربوط به اين دو بخش در ستاد سوخت و با همكاري مديران استاني انجام مي‌شود.
وي درخصوص ارتقاي جايگاه سازماني اين ستاد افزود:
پيرو مكاتبات صورت گرفته از سوي سازمان امور اداري و استخدامي كشور با معاونت حقوقي رئيس جمهور، بر لزوم ايجاد اين ستاد و شرح وظايف تعيين شده، رأي مثبت دادند. از اين رو اعضاي كارگروه به رياست وزير راه و شهرسازي، در راستاي نظارت بر قانون توسعه حمل و نقل عمومي، شاخص‌هايي كه در بخش حمل و نقل پيش‌بيني شده است رصد نموده و به هيأت دولت، گزارش مي‌دهند.
اماني خاطرنشان كرد: در حال حاضر مشكلاتي در زمينه اسقاط خودرو از قبل به وجود آمده است كه مديران استان‌ها بايد آنها را رصد كرده و حل و فصل كنند و بر فعاليت مراكز اسقاط نظارت داشته باشند. 


http://rmto.ir/NewsAttach/130398.jpg
پرینت خبر Convert to PDF