راه اندازی سریع

روتیتر: با هدف تبيين اولويت‌هاي دفتر ابنيه فني راه ها
كارگاه تخصصي كميته پل‌هاي راه تشكيل جلسه داد
روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي
1398/04/26

​كارگاه تخصصي دستاوردها و فعاليت‌هاي چهارساله كميته بين‌المللي پل‌هاي راه «پيارك» با حضور روساي ادارت نگهداري ابنيه فني راهها برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، در افتتاحيه اين نشست تخصصي حيدر مطاعي معاون راهداري اين سازمان بر لزوم تعامل و همكاري، تسريع و در عين حال تدقيق در انجام فرآيندهاي اين حوزه تاكيد كرد و اظهار داشت:
لزوم اجراي مستمر امور راهداري جاري و نظارت بر حسن اجراي اين فرآيندها، استمرار در انجام گشت‌هاي راهداري و بررسي مشكلات موجود در راهها، ابنيه فني و تجهيزات ايمني راهها در جهت اقدام به موقع براي رفع موانع موجود، از ضروريات اجرايي است كه اهتمام به آن مي‌تواند در جهت نگهداري از راه و ابنيه فني به عنوان سرمايه عظيم ملي موثر واقع شود.
در ادامه اين نشست تخصصي رضا اكبري معاون راه روستايي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و عضو اصلي كميته تخصصي پل‌هاي راه "پيارك " پيارك، با اشاره به اهداف پيارك، تشكيلات آن در جهان، نحوه فعاليت كشورهاي عضو و فهرست كميته‌هاي تخصصي آن اظهار داشت:
كميته‌هاي پيارك در دوره زماني 2016 تا 2019 متشكل از 18 كميته تخصصي است كه به‌ ازاي هر كشور يك عضو اصلي و يك عضو مكاتبه‌اي تعيين و به دبيرخانه اصلي پيارك معرفي مي‌شود كه با موضوعات اصلي و راهبردي نظير مديريت و تأمين مالي، جابه‌جايي، ايمني راه، زيرساخت و محيط زيست و تغييرات آب و هوايي فعاليت دارد.
وي خاطر نشان كرد:
انتقال دانش و تجربيات روز جهان درخصوص موضوع راه و حمل ‌و ‌نقل جاده‌اي، اخذ مشاوره و راهنمايي از متخصصين بين‌المللي درخصوص مسائل مختلف راه و حمل ‌و ‌نقل جاده‌اي، انعكاس مسائل و مشكلات مربوط به راه و حمل ‌و ‌نقل جاده‌اي كشور، به پيارك و تلاش در جهت تصويب آنها در قالب موضوعات مطالعاتي كميته‌هاي تخصصي از جمله اهداف اصلي عضويت ايران در پيارك است.
وي افزود:
با تشكيل دبيرخانه پيارك در ايران در محل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و ترجمه و انتشار گزارشات تخصصي آن، همچنين كتاب هاي راهنماي پيارك، انتشار مجله تخصصي راه‌اندازي، پشتيباني و بروز رساني وب‌سايت دبيرخانه پيارك در ايران و برگزاري سمينارهاي تخصصي و علمي در حال فعاليت است.
در ادامه اين نشست تخصصي كه با هدف تبيين اولويت‌ها و اقدامات سال‌جاري دفتر ابنيه فني راه ها برگزار شد، شعبانعلي خاوري مديركل اين دفتر با اشاره به اين كه ابنيه فني راه ها داراي ارزشي معادل 350 هزار ميليارد ريال است و متأسفانه اين بخش در كنار جسم راه مغفول مانده است، افزود:
درخصوص نگهداري از ابنيه فني به ويژه پل‌هاي بزرگ، بايد باتوجه به اعتبارات موجود اولويت‌بندي لازم صورت گيرد. همچنين در خصوص بالادست و پايين‌دست پلها تا جايي كه در حيطه وظايف و اختيارات سازمان است، مديريت شده و رسيدگي لازم انجام شود.
خاوري اظهار داشت:
تمامي اقداماتي كه در بالادست پل‌ها از سوي ارگان‌هاي مسئول انجام مي‌شود، همه در محل پل به ما مي‌رسد. بنابراين رسيدن به دستورالعملي ثابت در اين زمينه براي سازمان‌هاي مسئول و تعامل بين آنها در زمينه لايروبي پل‌ها، آبخيزداري و نظاير آن ضروري است.
وي همچنين خاطرنشان كرد: تكميل و به‌روزرساني بانك اطلاعاتي درخصوص پل‌ها و ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه PMS بسيار حائز اهميت است همچنين پيگيري مراحل و زمان‌بندي اجرايي ساخت پل‌هاي بزرگ از شركت ساخت، انجام مكاتبات در سطح استان با مراكزي كه در تامين اعتبارات استاني اثرگزار هستند، در جهت تأمين اعتبارات استاني و لزوم تهيه دستورالعمل هاي اجرايي در تمام شقوق و روال‌هاي حوزه تخصصي نگهداري ابنيه فني بايد در دستور كار قرار گيرد.
براساس اين گزارش ارزيابي قابليت اطمينان در پل بزرگ‌راه ريا، افزايش دوام طول عمر پل‌هاي در حال بهره‌برداري، اولويت‌بندي كاري بهسازي پل‌ها، بازرسي معتبر، بهبود طول عمر در طراحي و ساخت پل‌ها، شاخص‌هاي عملكرد و اولويت‌بندي اقدامات در زمينه نگهداري ابنيه فني و مديريت دارايي‌ها درخصوص مديريت پل‌ها از جمله رئوس مهمترين موارد مطروحه در نشست تخصصي كميته پل‌هاي راه بوده است كه با حضور رؤساي ادارات نگهداري ادارات راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان‌ها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

http://www.rmto.ir/NewsAttach/RMTO3407.JPG
پرینت خبر Convert to PDF