اصفهان، قطب مهم راهداری ، مسافری و حمل و نقل جاده ای کشور با مدیری جدید
روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي
1396/11/19
با حضور معاون راه و شهرسازي ، معاون استاندار ، جمعي از مسئولين و مديران استاني و محلي ،دست اندر كاران تشكلهاي صنفي حمل و نقل و بخش خصوصي ،  مدير كل جديد راهداري و حمل و نقل جاده اي استان اصفهان معرفي شد .

به گزارش روابط عمومي  سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي مهندس داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان در آيين معارفه مدير كل جديد استان با تبريك ايام ا... دهه فجر ، ياد و خاطره امام راحل و شهداي انقلاب اسلامي ، با اشاره به تصويب  اخير قانون پاك در مجلس شوراي اسلامي و ممنوعيت فعاليت ناوگان فرسوده حمل و نقل اظهار داشت : با توجه به اين قانون و تعيين سن فرسودگي براي كاميون ٢٥ سال و در كلانشهرها ٢٠ سال همچنين براي اتوبوس ١٥ سال ،  مقرر است آيين نامه جديد در دولت تهيه و تصويب گردد ، ليكن لازم بود كه تا آن زمان محدوديت هايي براي ناوگان فرسوده اعمال گردد، چرا كه كساني كه اقدام به سرمايه گذاري با هزينه هاي قابل ملاحظه  در بخش كاميون يا اتوبوس نموده و ناوگان خود را نوسازي نموده اند انتظار دارند در مقابل اين سرمايه گذاري ،  كشور فضاي كار مناسب را براي آنان فراهم نمايد .
وي در اين راستا از اعمال محدوديت  از ابتداي سال ١٣٩٧ براي ناوگان حمل و نقل جاده اي كالا با سن ٥٠ سال كه حدود ٢ درصد از كل ناوگان كشور را شامل مي گردد ،  خبر داد .
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به ورود مقام اول اجرايي كشور، رئيس جمهور محترم جناب دكتر روحاني به موضوع نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور و سخنان چند روز اخير ايشان ، گفت : چند سالي است كه بر اساس ماده ١٢ قانون رفع موانع توليد ، كه وزارت نفت موظف است از محل صرفه جويي مصرف سوخت بخشي از هزينه هاي نوسازي ناوگان را پرداخت نمايد ، با مشاركت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، وزارتخانه ياد شده  و شركت هاي سازنده داخلي كاميون ، اين  طرح آغاز گرديده ، ليكن رئيس جمهور محترم با توجه به آلودگي هوا در كلانشهرها دستور تسريع  در روند نوسازي را صادر نموده و سهمي كه دولت پرداخت خواهد نمود شايد بيشتر از گذشته باشد كه اين فرصتي خواهد بود براي صاحبان ناوگان فرسوده كه اقدام به نوسازي نمايند .
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي در ادامه سخنان خود با تاكيد بر فعاليت شركتها و موسساتي كه با مجوز در زمينه  بازارگاه (اپليكيشن )  هم اكنون در جهت افزايش بهره وري بخش حمل و نقل كالا فعاليت مي كنند  افزود : چنانچه واقع بينانه به موضوع نگاه كنيم ، ملاحظه مي گردد در حال حاضر بهروري حمل و نقل جاده اي پايين است ، و به طور متوسط  هر كاميون با بار و بدون بار در كشور  متوسط ٥٠-٤٥ هزار كيلومتر در سال پيمايش دارند ، اين در حالي است كه در كشورهاي پيشرفته اين رقم  ٣٠٠ -٢٠٠ هزار كيلومتر است و اعتقاد داريم مي توان در كشور بهره وري را حداقل به ١٥٠ -١٣٠ هزار كيلومتر افزايش داد ، به شرطي كه تعداد ناوگان كاهش يابد .
وي تبليغات احتمالي اپليكيشن ها براي ايجاد اشتغال جديد در بخش حمل و نقل كالا را مردود دانست و افزود : ممكن است اين نرم افزارها در بخش مسافر تقاضاي جديدي را ايجاد نمايند ولي در بخش كالا ممكن نيست چرا كه ميزان و مقدار كالا در كشور مشخص است و به هر حال بايد با ناوگان موجود حمل گردد ، آنچه كه امروز كشور با آن مواجه است كمبود بار مي باشد .
مهندس كشاورزيان در ادامه سخنان خود خاطر نشان كرد : اعتقاد دارم بخش حمل و نقل جاده اي معضل بيكاري كشور را به نوعي تحمل مي نمايد و عده اي كه شغلي نداشتند به اين حرفه رو آورده اند ، و در اين خصوص ادعايي نيست ليكن براي اينكه خوردويي كه ٥٠ سال قبل پلاك شده و كسي هم حاضر به خارج از رده نمودن آن نيست موضوعي است كه بايد چاره انديشي شود .  
وي حذف حمل يك سر خالي ناوگان حمل و نقل جاده اي كالا را ضريب مهمي براي افزايش بهره وري بخش دانست و ادامه داد : وقتي شرايط وجود و حمل  دو سر بار فراهم گردد قطعا" مي توان انتظار داشت كه نرخ كرايه ها پايين بيايد ولي درآمد مالكان پايين نيايد ، لذا براي نجات بخش چاره اي نيست كه عرضه و تقاضا به تعادل برسد چرا كه در حال حاضر همه با ضرر مواجه هستند .
معاون وزير راه و شهرسازي زير سوال بردن نرخ كرايه ها احيانا" با تبليغ احتمالي برخي بازارگاه را غير منصفانه برشمرد و تاكيد كرد : نرخ كرايه هاي حمل كالا در سال ٩٥ چيزي بيشتر از سال ٩٢ و يا ٩١ نيست ، و اخيرا" شايد نسبت به سال قبل مختصر افزايشي داشته است .
مهندس كشاورزيان در پايان سخنان خود استفاده از تكنولوژي و استفاده از ابزارهاي نوين را كه فعالان بخش هم با آن موافق هستند ، را امري ضروري خواند ، و افزود: لازم است حمل و نقل مسافر در كشور به سمت عمومي سوق يابد و نبايد زمينه را براي ورود اپليكيشن ها و سواري در سفرهاي بين شهري فراهم آورد ،تمام كشور را به راننده تبديل نمودن هنر نيست  لذا به مصلحت نيست كه سهم بخش حمل و نقل عمومي مسافر از شرايط امروز بيشتر كاهش يابد .
بر اساس اين گزارش در اين مراسم معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری  ، جانشين فرمانده نيروي انتظامي استان  اصفهان ،  مسئولين تشكل هاي صنفي حمل و نقل در بخش كالا و مسافر و مدير كل راه و شهرسازي  سخناني از وضعيت و شرايط حمل و نقل استان  ايراد نمودند .
اضافه مي نمايد در ابتداي اين آيين نيز  داريوش اماني مدير كل سابق راهداري و حمل و نقل جاده اي استان اصفهان گزارشي از فعاليت ها انجام يافته را ارائه نموده و مهدي خضري مدير كل جديد اداره برنامه هاي خود را بيان نمود و در پايان مراسم معاون وزير راه و شهرسازي  از خدمات اماني با اهدائ لوح سپاس و تقدير ، قدرداني و حكم انتصاب خضري  را به وي ابلاغ نمود .
گفتني است داريوش اماني اخيرا"  به عنوان عضو هيات عامل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي  منصوب  و مهدي خضري نيز پيش از معاون حمل و نقل اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي و اخيرا" نيز به عنوان سرپرست اداره كل مشغول خدمت بود .  
اين گزارش مي افزايد مهندس كشاورزيان در ادامه سفر به اصفهان علاوه بر ديدار و گفتگو با استاندار استان  ، در مراسم آغاز عمليات و احداث تقاطع غير هم سطح شهرستان فلاورجان كه با حضور نماينده مردم منطقه در مجلس شوراي اسلامي ،  مقامات محلي مدير كل نگهداري ابنيه فني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي  و مدير كل راه و شهرسازي استان برگزار شد ، حضور يافت .
اين پروژه  كه  مقرر است با اعتباري بالغ بر ٢٠٠  ميليارد ريال   احداث گردد نقش مهمي در سهولت تردد در آزادراه ذوب آهن و پيشگيري ازتصادفات جاده اي را شاهد خواهد داشت.

http://www.rmto.ir/NewsAttach/19-11-96.jpg
پرینت خبر Convert to PDF