شدت بارشها در اين ايام كم‌سابقه بوده و خسارات زيادي به ابنيه فني وارد شده است
روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي
9/10/2561

 در وقوع سيل اخير در روزهاي گذشته در استانهاي گيلان و مازندران به ترتيب 72 ميليارد تومان و 131 ميليارد تومان به ابنيه فني و جسم جاده خسارت وارده شده است.

به گزارش روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، شعبانعلي خاوري مديركل دفتر نگهداري ابنيه فني اين سازمان با اعلام اين مطلب افزود: تغييرات جوي و آب و هوايي، پديده‌اي كه در چند سال اخير در كشور در حال اتفاق است به گونه‌اي كه با شدت بارش در يك مدت بسيار كم روبرو هستيم در حالي كه در گذشته به اين شكل بارش صورت نمي‌گرفت.

اين امر در بروز حوادثي چون سيل به ويژه در استانهاي شمالي كشور مؤثر واقع شده و خسارات قابل توجهي به ابنيه فني وارد شده است. خاوري افزود: در استان گيلان وقوع سيلاب به اين حجم وجود نداشته است. به عنوان مثال در روزهاي اخير بنا به گزارش سازمان هواشناسي كشور در شهر رودسر ظرف مدت 24 ساعت، بين 301 تا 351 ميليمتر بارش باران ثبت شده است كه در 50 سال گذشته بي‌سابقه بوده است.

مديركل دفتر نگهداري ابنيه فني همچنين گفت: باتوجه به پيش‌بيني‌هاي انجام شده شرايط جوي و احتمال وقوع مشابه در سال‌جاري، داشتن آمادگي مقابله با اين وقايع بسيار حائز اهميت است و در اين زمينه تمامي دستگاه‌ها و سازمانهاي ذي‌ربط مسئول هستند و بايد بنا به وظايف خود مشاركت داشته باشند.

خاوري اظهار داشت: در كشور ما وقوع اين اتفاقات به ويژه در سالهاي ا خير ضريب وقوعش افزايش يافته است پس عوامل بروز وقايع چون سيل، بايد به صورت همه‌جانبه بررسي شود. وي افزود: در مورد ابنيه فني راهها، خسارات وارده در حوادث غيرمترقبه‌اي چون سيل درخصوص بسياري از پلها، معمولاً از بالادست اتفاق مي‌افتد. حفظ جنگلها به ويژه تا حد زيادي در كنترل حركتهاي سيل و كاهش سرعت آن مؤثر است. اما متأسفانه چندين سال است كه در استانهاي شمالي كشور پوشش‌هاي گياهي و جنگلي در حال تخريب و نابودي است.

خاوري با اشاره به اينكه انجام آبخيزداري در بالا دست پلها نيز سهم قابل توجهي در جلوگيري از سيلاب دارد افزود: علاوه بر اين، تجاوز به حريم رودخانه‌ها و بستر آنها نيز به عنوان يكي ديگر از مواردي است كه در وقوع چنين حوادثي تأثيرگذار است و متأسفانه برخورد قاطع با اين‌گونه تجاوزات از سوي ارگانها و سازمانهاي مسئول صورت نمي‌گيرد.

 مديركل دفتر نگهداري ابنيه فني افزود: حريم 500 متري بالا دست پلها و 1000 متري پايين دست پلها، در حيطه وظايف نگهداري سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي است و درخصوص ساخت‌وسازهايي كه در دهانه پلها در طولهاي بيش از اين انجام مي‌شود، ديگر سازمانهاي مسئول بايد وارد اقدام جدي با متجاوزان به حريم پل‌ها شوند.

 وي تصريح كرد: با وجود تصرفات صورت گرفته به حريم پلها، گاهي يك پل كه بايد 60 متر دهانه داشته باشد، با اشغال 40 متر از دهانه آن، با جريان و حجم بالاي ورودي آب، شكستگي و گودالهاي عميق صورت مي‌گيرد و به پلها خسارات قابل توجهي وارد مي‌شود. مديركل دفتر نگهداري ابنيه فني گفت: در اين راستا علاوه بر عدم انجام آبخيزداري در بالا دست پلها، از بين بردن جنگلها كه مي‌تواند سرعت سيلاب را افزايش دهد، انجام تصرفات در بالادست پلها، برداشتهاي بي‌رويه مصالح از پايين دست پل، محدوديت منابع مالي درخصوص نگهداري از پلها و كمبود نيروهاي راهداري از جمله مهمترين عواملي است كه در اين خصوص اثرگذار است.

 خاوري همچنين اظهار داشت: در حال حاضر 357 هزار پل بزرگ و كوچك در طول راههاي كشور وجود دارد كه 23 هزار ميليارد تومان ارزش اين پلها مي‌باشد اين امر مسئوليت نگهدراي از اين سرمايه عظيم را براي سازمانها و ارگانهاي دست‌اندركار و مسئولان به ويژه در شرايط آب و هوايي فعلي كشور و وقوع بحرانها پيش از پيش سنگين‌ مي‌كند.

وي بر لزوم انجام بازديدهاي ادواري و مستمر از ابنيه فني و به ويژه پلها تأكيد كرد و آن را در اطلاع از وضعيت پلها و ديگر ابنيه فني امري ضروري دانست.

http://rmto.ir/NewsAttach/180797.jpg
پرینت خبر Convert to PDF